Firma Celkar, to przedsiębiorstwo zajmujące się importem i sprzedażą części samochodowych. Firma pojawiła się na rynku niemal 20 lat temu. Celkar to przedsiębiorstwo rodzinne o polskim kapitale. Siedziba firmy znajduje się w strefie ekonomicznej w podkrakowskich Niepołomicach, gdzie w 2013 roku oddano do użytkowania centrum logistyczne o powierzchni 4000 m2 oraz budynek biurowy 1000 m2. Firma zatrudnia ponad 60 pracowników, a jej działalność została wyróżniona tytułem Diamentu Forbesa 2015.
Dotychczas głównym sposobem sprzedażowym firmy Celkar był kontakt telefoniczny. Z czasem, przy wzroście liczby klientów, ten kanał sprzedaży stał się niewystarczający, coraz bardziej kosztowny i nieefektywny. Celkar analizując rynek pod kątem rozwiązań IT był zainteresowany systemem B2B, który pozwoliłby na sprzedaż internetową z dodatkową integracją z systemem magazynowym, systemem ERP oraz z systemami swoich Partnerów – producentów i dostawców.
Uruchamiając dedykowany system B2B w Celkarze, wprowadziliśmy rozwiązania, które znacząco usprawniły i ułatwiły proces sprzedaży, ale także: komunikacji z klientem, śledzenia zamówienia czy też procesy reklamacji. Poza uruchomieniem internetowej platformy sprzedażowej B2B, konieczne było wprowadzenie automatycznych rezerwacji dokonanych przez integrację z systemem ERP. To rozwiązanie pozwoliło na bieżąco monitorować stan ilościowy produktów w magazynie już na etapie, kiedy klient dodaje na stronie internetowej produkt do „koszyka”. Kolejnym istotnym rozwiązaniem było skomunikowanie kanału sprzedażowego z producentem. W przypadku braku w magazynie zamawianego produktu, automatycznie generuje się zamówienie do producenta, który dostarcza brakujący towar.
W obszarze funkcjonalnym związanym ze sprzedażą produktów oraz kontaktu z klientami, wprowadziliśmy szereg udogodnień. Jednym z nich jest automatyczne generowanie faktur w różnych formatach. Kolejnym usprawnieniem jest moduł reklamacji, który kategoryzuje reklamacje na podstawie dokumentów sprzedażowych. Dodatkowo tworząc platformę B2B dla Celkara stworzyliśmy szereg rozwiązań ułatwiających zamawianie oraz wyszukiwanie towarów przez klientów. System daje możliwość wprowadzenia zamówień za pomocą pakietów biurowych, np. Exela, a konto internetowe informuje klienta o jego saldzie rozliczeń z Celkarem. Sam panel sklepu został wzbogacony o wyszukiwarkę kontekstową XSEARCH, która uwzględnia semantykę zapytania, a nie jedynie jego treść.
Ważną funkcją systemu B2B jest parowanie oryginalnych produktów z zamiennikami. Jeżeli w ofercie sklepu pojawią się towary, które są zamiennikami lub nowymi częściami producenta, to zostaną automatycznie dopasowywane (na podstawie konkretnych specyfikacji) do swoich odpowiedników, a następnie wyświetlane przy poszczególnych produktach do których pasują. Oprócz parowania, w systemie wprowadziliśmy katalog produktów w oparciu o system TecDoc, który pozwala na zaawansowane filtrowanie i wyszukiwanie części według modeli samochodów, typów silników i innych cech pojazdów.